Wednesday, March 12, 2014

Lecithin: Fakta mengenainya

Assalamualaikum..

Hari ini kita berkongsi tentang lecithin. Lecitin tak boleh dihasilkan oleh badan tetapi ianya sangat diperlukan oleh badan. Lecitin dinamakan “pengemulsi semulajadi” kerana ia mempunyai kesan ‘melekat pada lemak’….dalam kata ringkasnya,ia menyebabkan lemak tu ‘terapung’ dalam darah…dan seterusnya mencegah lemak dari melekat pada dinding membran.. Sebab itu lecithin terkenal sebagai pemecah lemak dan berada di dalam kumpulan set kurus Shaklee.. Namun, tahukah anda akan fakta mengenai kelebihan-kelebihan lecithin ni? 

Mari baca..

Lecithin adalah lipid yang kebanyakannya terdiri daripada choline, yang mana juga termasuk inositol , fosforus, dan asid linoleik. Lecithin membantu mencegah arteriosklerosis, memberi perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular, memperbaiki fungsi otak, membantu menjaga hati dan buah pinggang agar sihat, membantu dalam penyerapan thiamin dan vitamin A, dan juga boleh membantu untuk membaiki kerosakan hati yang disebabkan oleh alkohol - nutrien ini adalah penting untuk setiap sel hidup pada tubuh manusia.

Choline dan inositol yang terkandung dalam lesitin berupaya mengelakkan pengerasan arteri dan penyakit jantung dengan menggalakkan pemprosesan lemak dan kolesterol secara normal. Lesitin sendiri membantu untuk mengikat lemak dan kolesterol bersama air supaya mereka boleh melalui badan sepenuhnya dan bukannya menyebabkan pembentukan berbahaya di jantung atau hati. Membran sel, iaitu sarung perlindungan yang mengelilingi otak dan sel-sel saraf juga mengandungi bahan lemak yang sangat penting ini.

Choline yang terdapat dalam lesitin membantu menghasilkan asetilkolina badan, juga merupakan bahan yang bertindak sebagai utusan kimia untuk bahagian-bahagian sistem saraf, dan menjadikan ianya penting untuk fungsi ingatan otak. Kajian telah menunjukkan bahawa individu yang mengambil lesitin mempunyai peningkatan yang ketara dalam skor ujian ingatan dan masalah daya ingatan yang lebih sedikit daripada mereka yang mengambil plasebo. Dr Safford , yang telah menjalankan kajian menyatakan lesitin dan makanan tambahan choline sememangnya berupaya untuk meningkatkan daya ingatan. Menurut Dr. Safford lagi manfaat kesihatan lesitin boleh dilihat serta-merta. "Perkara yang menarik tentang lesitin ialah apabila ia membantu , ia adalah segera. Ia adalah salah satu daripada beberapa bahan seperti alkohol, yang melintasi halangan darah otak dan menghasilkan tindak balas serta-merta."

Lecithin terdapat dalam pelbagai jenis makanan. Sumber yang baik termasuk kubis , kubis bunga , kacang kuda , kacang hijau, kacang merah , kacang soya , jagung , kacang perpecahan , hati lembu , telur, yis bir , bijirin , kekacang , ikan, dan germa gandum. Ia juga merupakan bahan tambahan makanan biasa untuk ais krim, marjerin , mayonis , dan bar coklat.

Lecithin juga boleh didapati dalam kedua-dua makanan tambahan semula jadi dan tiruan. Pengambilan satu kapsul 1,200 miligram sebelum setiap waktu makan dapat membantu tubuh mencerna lemak dan vitamin larut lemak seperti vitamin A, vitamin E, dan vitamin D. Kedua-dua soya lesitin dan produk lesitin telur boleh didapati. Lesitin telur boleh membantu memudahkan gejala AIDS , herpes , sindrom keletihan yang kronik, dan gangguan autoimun lain, tetapi penyelidikan lebih lanjut mengenai rawatan lesitin dalam perkara ini adalah tidak meyakinkan buat masa ini.


Tidak ada Recommended Dietary Allowance ( RDA) untuk lesitin, tetapi kebanyakan doktor mencadangkan dua sudu granul lesitin ditaburkan pada makanan setiap hari ( yogurt , sup, bijirin, dan lain-lain ). Dos yang berlebihan lesitin boleh menyebabkan pening, loya dan muntah-muntah , jadi jangan mengambil Dos yang tinggi bagi tambahan ini tanpa arahan doctor.

Terima kasih kerana meluangkan masa.. Info sangat berguna kan? 

No comments:

Post a Comment