Sunday, August 10, 2014

B Complex Boleh Menggemukkan?

Assalamualaikum..

Dah makan tengahari, di hujung minggu, tak ada apa nak buat, makanya kita santai-santai update blog ^_____^


Sambil rehat ni nak cerita sikit pasal vitamin B Complex yang sangat berkhasiat untuk tubuh badan kita. Selalu orang menafsirkan B-complex ini boleh menggemukkan. Jangan silap kerana apa salah dia sampai dituduh sebab dia kita jadi gemuk? Hihi. Cuba kita tanya mana-mana orang yang berbadan gemuk yang kita jumpa, adakah mereka mengamalkan makan vitamin B-complex atau tak sehingga badan jadi gemuk. Saya percaya mesti rata-rata akan bagi jawapan "TIDAK ADA". 


Jangan risau sebab itu mungkin kerana cara makan yang tidak sesuai. Kita kena faham fungsinya dahulu. B Complex boleh menukarkan karbohidrat kepada tenaga. Jadi kalau makan sebelum mengambil makanan ia boleh mengundang rasa lapar kerana tiada karbohidrat yang boleh ditukarkan jadi tenaga. Kalau anda boleh kawal perasaan nak makan takpe tapi kalau tak boleh kawal maka tengok nasi kosong rasa macam nasi beriani ayam.


Salah satu fungsi utama vitamin B-kompleks adalah untuk membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak dan protein dan membantu badan menggunakan tenaga yang tersimpan di dalam makanan. Bagaimana vitamin B-complex membantu pecahkan lemak dan tingkatkan metabolisme?

  • Vitamin B-1, atau thiamine, merupakan sebahagian daripada struktur enzim thiamine pirofosfat, yang membantu memecahkan karbohidrat dan lemak
  • Vitamin B-2, atau riboflavin, membentuk sebahagian daripada NADH molekul, yang membantu pengangkutan tenaga dalam sel-sel
  • Vitamin B-5, atau asid Pantothenic, menyumbang kepada struktur beberapa enzim yang memetabolismekan lemak, termasuk koenzim A, yang memainkan peranan penting dalam sintesis dan pecahan asid lemak.
  • Niasin, vitamin B-6 dan besi meningkatkan metabolisme dengan membantu dengan pengeluaran L-carnitine, sejenis asid amino yang menggalakkan pembakaran lemak. Badan anda mensintesis L-carnitine daripada asid amino lisin dan methionine di dalam hati. Hampir semua carnitine dalam badan anda disimpan di dalam tisu otot. Dari sana ia membantu mengangkut asid lemak ke dalam mitokondria sel-sel ', di mana tenaga dihasilkan. L-carnitine juga menggalakkan pembebasan trigliserida ke dalam aliran darah dan kemudian ke dalam otot untuk dibakar untuk tenaga.



Dah faham dah fungsi sebenar B-complex? 

Senang cerita macam ni lah :)..

Ambil B-complex sebelum makan, ianya akan membantu tingkatkan selera makan anda, makanya berat badan boleh naik.

Ambil B-complex selepas makan, ianya akan membantu meningkatkan metabolisme untuk pembakaran lemak dengan lebih cepat disamping menukarkan karbohidrat kepada tenaga! Resultnya, anda boleh kurus!! =)





Harga : RM 53.75

Nak beli B-complex yang pelbagai fungsi dan khasiat?

Nak beli menggunakan kad @ debit kad?

Klik gambar di bawah ^____^





(boleh rujuk sini cara-cara order menggunakan sistem online :))


**Kos penghantaran adalah RM10 untuk Semenanjung Malaysia dan RM20 untuk SABAH & SARAWAK. 

** Setelah anda membeli menerusi online, boleh lah menghubungi saya untuk mengetahui cara makan suplemen yang sesuai atau juga boleh lihat pada Jadual Makan di atas :) 

** Atau jika anda ingin menikmati diskaun sehingga 25%, boleh lah mendaftar sebagai ahli shaklee :) Baca sini (link) keistimewaan menjadi ahli :) 

Hubungi untuk konsultasi percuma & maklumat lanjut: 
--------------------------------------------------- 
Elda Malissa 
✿Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1063253 ] 
✎ PM : https://www.facebook.com/messages/healthybetteryou 
✆ Contact No | :016 303 1954 @ 0163031954 
✍ Blog: http://lovethepreciouslife.blogspot.com/ 
COD : Sekitar Sg. Petani, Seberang Jaya dan Permatang Pauh. 

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **



No comments:

Post a Comment