Friday, July 04, 2014

Berhenti Merokok: Bagaimana Caranya?

Assalamualaikum..

Bagaimana puasa hari ke-enam? Ada yang tuang ke? Kalau disebabkan masalah kesihatan yang boleh memudaratkan diri, tak pa lah. Yang penting, nanti kena qadha jer. 

Ramadhan bulan yang mulia.. Kita berpuasa sepanjang hari, menahan lapar dan dahaga. OK je kan? Steady ja semua?? Hehe. Kalau ada yang sering lemau, pancit awal, saya sangat-sangat cadangkan anda mengambil SET BERPUASA SHAKLEE :) InsyaAllah kekal bertenaga hingga waktu berbuka!

Tapi, hari ini saya nak bertumpu kepada perokok-perokok tegar di luar sana. Saya tak berani lah nak komen apa-apa kan, bagaimana rasa melalui hari berpuasa bila anda juga perlu berpuasa dari merokok! Adakah biasa-biasa saja, atau ada yang macam ayam berak kapur, tak senang duduk. Hehe.. 
Syukur dijodohkan dengan suami yang bukan perokok. Alhamdulillah. 

Mana-mana jejaka yang ingin berhenti merokok tu, berazam lah dengan sungguh-sungguh! Bulan Ramadhan ni bulan terbaik melatih diri membuang tabiat merokok slowly. Merokok langsung tidak membawa apa-apa faedah atau kebaikan pun pada perokok itu sendiri! Selain perabih duit gaji, lebih parah, ianya memakan dalam diri kita secara perlahan-lahan. Merbahaya kepada perokok itu sendiri dan juga orang di sekeliling dia. Kesian pada anak bini. Kesian pada mak ayah. 




Berusahalah untuk berhenti merokok! 


Antara tips mudah untuk berhenti merokok adalah :-

Pelajari kaedah-kaedah yang betul. Banyak kaedah untuk berhenti merokok. Faktor yang paling penting adalah keinginan anda untuk menjadikannya satu kenyataan.
  • Tetapkan tarikh untuk berhenti
  • Yakin diri
  • Buatkan nota peringatan
  • Katakan pada diri anda "saya bukan perokok"
  • Sentiasa berfikiran positif
  • Dapatkan sokongan
  • Gunakan terapi penganti nikotin
  • Amalkan 12M untuk berhenti merokok
Apakah dia amalan 12M? 

Tip Berhenti Merokok 12 M :

  1. Melengah-lengahkan - Tunggu 5 minit atau katakan nanti sebentar
  2. Menarik nafas panjang - Tarikh nafas 3 kali secara perlahan-lahan
  3. Minum air - Terutama air masak. Elakkan minuman berkafein
  4. Menyibukkan diri - Buat sesuatu bagi mengalih fikiran dan untuk melupakan rokok
  5. Menjauhkan diri - Daripada orang yang merokok
  6. Mengelakkan diri - Daripada suasana atau situasi yang mendorong kepada merokok
  7. Mengunyah sesuatu - Seperti gam dan buah-buahan. Elakkan yang manis
  8. Membasuh tangan selalu
  9. Mandi dengan kerap
  10. Meregangkan otot - Lakukan senaman regangan apabila rasa mengantuk
  11. Meditasi
  12. Memohon doa - Berdoa agar dikuatkan azam dan tingkatkan usaha
Sumber: Info Sihat

Dah cuba pelbagai cara untuk membuang tabiat merokok tapi sangat sukar rasanya nak menahan keinginan merokok tu? Mungkin azam tak cukup kuat! Carilah push factor yang akan menguatkan semangat anda. Contohnya, nak berhenti merokok demi anak dalam kandungan, demi isteri yang dicintai, demi mak ayah, atau demi awek/tunang yang ingin dinikai ;)

Atau anda perlukan sesuatu alat bantuan yang lagi power untuk membantu anda berhenti merokok! Bolelah mencuba Vivix Shaklee. Tonik nie akan membuatkan perokok merasa tepu. Dan tak mahu dah hisap rokok. Bau rokok ni busuk, rasa pahit dan rasa mencucuk-cucuk masa menghisap rokok. Sampai 2, 3 pam pun takkan lalu.


Kenapa VIVIX?

Macam mana VIVIX boleh buat perokok kalah untuk merokok? Ini kerana VIVIX akan memulihkan DNA dengan cara membuang nikotin pada tahap sel-sel DNA. Jadi DNA akan kembali pulih dan dengan sendiri akan menolak bahan asing nikotin dari tubuh. Vivix Shaklee BUKAN terapi pengganti nikotin. Tapi ianya terapi membuang nikotin. 

Kerana itulah perokok yang mengambil VIVIX tidak mempunyai Withdrawal Symptom. Tidak ada rasa bad mood, masalah untuk tidur, keletihan, sakit kepala dan bermacam simptom lagi. Jika biasanya perokok cuba berhenti merokok menggunakan kaedah lain, nikotin masih dibekalkan ke dalam tubuh, cuma tidak melalui rokok.

VIVIX pula menyingkirkan Nikotin tersebut. Tiada lagi nikotin 'melekat' di tubuh perokok, maka tidak ada rasa ketagihan terhadap rokok. Malahan bekas perokok tadi akan mula berasa sangat tidak senang dengan bau asap rokok.

Sebagai bonus VIVIX Shaklee juga akan meningkatkan pretasi jantung dan kadar metabolisma perokok. Ini kerana VIVIX akan menyebabkan sel-sel menjadi aktif menghasilkan tenaga. Jantung dapat berfungsi dengan baik.

Jadi, kakak-kakak, adik-adik yang suami kuat merokok dan susah nak berhenti, boleh hadiahkan buat suami. Tapi, jangan bagitau dulu untuk tujuan apa bagi makan VIVIX ni, takut nanti dia memang tak berniat nak berhenti merokok, ditolaknya pula VIVIX tu. Kita kena buat paksa rela kalau dah tahap mulut berbuih nasihat pun tak jalan kan? =)

Testimoni pengguna yang berjaya berhenti merokok dengan VIVIX




JOM DAPATKAN VIVIX UNTUK BERHENTI MEROKOK SEKARANG!


BELI SEBOTOL VIVIX ATAU LEBIH, KOS PENGHANTARAN ADALAH PERCUMA!

Opps! Ada lagi. Jika anda ingin mendapatkan VIVIX PROMOSI Julai ini, boleh lah hubungi saya seperti maklumat di bawah :)

**KOS PENGHANTARAN ADALAH RM10 UNTUK SEMENANJUNG DAN RM20 UNTUK SABAH SARAWAK. UNLIMITED WEIGHT



Hubungi untuk konsultasi percuma & maklumat lanjut: 
--------------------------------------------------- 
Elda Malissa 
✿Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1063253 ] 
✎ PM : https://www.facebook.com/messages/healthybetteryou 
✆ Contact No | :016 303 1954 
✍ Blog: http://lovethepreciouslife.blogspot.com/ 
COD : Sekitar Sg. Petani, Seberang Jaya dan Permatang Pauh. 

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **