Wednesday, July 02, 2014

Rawat Gastrik Sebelum Parah!

Assalamualaikum..

Sudah 3 Ramadhan, bermakna baru 3 hari umat Islam seluruh dunia berpuasa. Masih ada lebih kurang 3 minggu lebih lagi. Tapi ada yang dah batal puasa sehari dua? Selalunya yang terpaksa membatalkan puasanya adalah mereka yang mengalami sakit kronik, salah satunya adalah disebabkan oleh serangan gastrik yang teruk!


Bagaimana agar anda mampu berpuasa di Bulan Ramadhan? 

Ingin tahu caranya, teruskan pembacaan yer ;)




MENJELANG tengah hari, Siti Farah Dollah tidak dapat menahan diri daripada godaan makanan. Dia segera mencapai dua paket mi segera berperisa tom yam dan berbuka puasa pada hari itu.
Penyakit gastrik yang dialami sejak beberapa bulan lalu menyebabkan Siti Farah tidak dapat menahan diri daripada makan lebih-lebih lagi jika perutnya mula terasa pedih dan berasid.
Fikir anak keenam daripada tujuh beradik itu, sesudah berbuka puasa sakit perut yang dialami akan berhenti, namun sangkaannya silap. Sakit perutnya menjadi semakin teruk sehingga menyebabkan Siti Farah terbaring dan merengek kesakitan.
"Itulah pengalaman saya semasa mula-mula mengalami sakit gastrik ketika berumur 18 tahun. Waktu itu, saya masih menuntut di Institut Profesional Baitulmal (IPB), Kuala Lumpur. Punca saya mendapat gastrik pun disebabkan cara pemakanan yang tidak teratur semasa belajar di asrama.
"Masa mula-mula kena gastrik, walaupun saya cuba berpuasa penuh pada bulan Ramadan, saya tidak mampu lakukannya. Silap saya juga sebab tidak pergi berjumpa doktor untuk minta nasihat dan pandangan berhubung penyakit ini," katanya yang bersyukur kerana dapat berpuasa penuh pada tahun lepas.


Bagaimana nak tahu anda mengalami sakit gastrik atau tidak?Antara gejala gastrik yang pesakit gastrik alami adalah seperti berikut:

  • Sakit pada bahagian atas abdomen. Ia boleh reda atau semakin sakit apabila makan.
  • Perut menjadi sensitif terhadap makanan berasid (masam), pedas dan minuman beralkohol. 
  • Mual. 
  • Muntah. 
  • Hilang selera dan terasa sebu. 
  • Perut bahagian atas terasa ‘penuh’ dan senak selepas makan sedikit. 
  • Hilang berat badan.
  • Pedih ulu hati.


Ada tak cara nak atasi masalah gastrik ni?
Terdapat 3 cara merawat gastrik, iaitu dengan mengambil 3 jenis ubat berikut:

  • Antasid - Bertindak memperbaiki dan memberi lapisan tambahan kepada lapisan pertahanan (mukosa) yang diambil 3 kali sehari.
  • Antagonis H@ - Berfungsi mengurangkan rembesan asid.
  • Perencat Pam Proton (PPI) - Bertujuan mengurangkan rembesa asid dengan berkesan, biasanya diberikan kepada pesakit yang mengalami gastrik teruk atau ulser perut.

Mengubah gaya hidup juga boleh membantu merawat gastrik. Antara perubahan yang perlu dilakukan adalah:-

  1. Berhenti merokok dan minum minuman beralkohol
  2. Amalkan pemakanan sihat dan makan secara teratur (sarapan, makan tengahari dan malam)
  3. Makan sedikit-sedikit tetapi kerap.
  4. Minum susu
  5. Hentikan pengambilan ubat tahan sakit
  6. Kurangkan makanan berempah, pedas dan masam.
  7. Kurangkan pengambilan kafei dan bergas dalam minuman. 
Sebagai alternatif lain untuk merawat gastrik adalah dengan mengamalkan mengambil vitamin. Set Gastrik Shaklee sangat membantu mengatasi gastrik anda.


ESP merupakan sumber protein unggul daripada kacang soya yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan di dalam perut.
~nutrien protein yang terkandung di dalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat dihakis oleh asid hidroklorik berikutan proses pencernaan makanan.

Ostematrix Pesakit gastrik disarankan untuk mengambil susu atau kalsium, kerana ianya bersifat alkali dan mampu meneutralkan asid di dalam perut.

Peppermint Ginger PlusShaklee Peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan ketidakselesaan perut.
Pil-pil juga boleh dihancurkan dan dicampur dengan air panas untuk minuman herba semulajadi.




RAWAT GASTRIK ANDA SEBELUM PARAH !

Klik link di bawah untuk order :)

<< SAYA NAK BELI SET GASTRIK >>


**KOS PENGHANTARAN ADALAH RM10 UNTUK SEMENANJUNG DAN RM20 UNTUK SABAH SARAWAK. UNLIMITED WEIGHT

Hubungi untuk konsultasi percuma & maklumat lanjut: 
--------------------------------------------------- 
Elda Malissa 
✿Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1063253 ] 
✎ PM : https://www.facebook.com/messages/healthybetteryou 
✆ Contact No | :016 303 1954 
✍ Blog: http://lovethepreciouslife.blogspot.com/ 
COD : Sekitar Sg. Petani, Seberang Jaya dan Permatang Pauh. 

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **

No comments:

Post a Comment