Thursday, October 16, 2014

Kepentingan Antioksidan. Kenali Vitamin Mengandungi Antioksidan


Kepentingan Antioksidan. Kenali Vitamin Mengandungi Antioksidan



Assalamualaikum..



Hari ini kita berbicara tentang antioksidan dan kepentingannya untuk kesihatan kita. Di dalam badan kita, pelbagai jenis tindakbalas berlaku yang tidak diketahui. Radikal bebas dihasilkan oleh badan melalui tindakbalas biokimia tetapi terlalu banyak radikal bebas akan mendatangkan bahaya kepada tubuh badan. Faktor-faktor luaran seperti merokok, minum arak, makan terlalu banyak lemak, cahaya matahari, pendedahan kepada radiasi dan juga pencemaran persekitaran akan menghasilkan lebih banyak radikal bebas di dalam badan. Oleh sebab itu, kita memerlukan antioksidan termasuklah vitamin, mineral dan enzim yang dipercayai dapat melindungi tubuh dan memperlahankan pemusnahsn sel yang disebabkan oleh proses pengoksidaan untuk memelihara kesihatan tubuh badam daripada sebarang penyakit. Antara contoh antioksidan ialah vitamin A, C, E, lycopene, beta carotene dan lain-lain lagi.


Antioksidan memberi kebaikan untuk kesihatan, dan pengambilan konsisten antioksidan dikatakan boleh mencegah pelbagai jenis penyakit, dari kanser hingga ke alzheimer's. Kajian mendapati antioksidan sebenarnya boleh mencegah pelbagai penyakit berkaitan usia dengan lebih berkesan.


Antikoksidan terdapat di dalam buah-buahan segar dan sayur-sayuran. Buah dan sayur yang mempunyai warna terang, pelbagai warna adalah kaya dengan antioksidan. Antaranya adalah tomato merah, blueberry ungu, jagung kuning, dan lobak merah.

Vitamin A, C dan E adalah antara antioksidan yang paling dikenali, begitu juga beta-carotene, lycopene dan selenium. Berikut adalah antara makanan yang mengandungi amoun antioksidan yang tinggi.

  • Lobak merah
  • Sayuran hijau seperti bayam
  • Buah beri, ceri dan anggur
  • Teh hijua
  • Buah sitrus
  • Epal dan pear/lai

Manfaat Antioksidan Untuk Kesihatan 


Antioksidan membersihkan radikal bebas keluar dari saluran darah dalam tubuh. Pelbagai manfaat yang boleh didapati dari antioksidan. Kajian mendapati antioksida mengurangkan tanda-tanda penuaan iaitu dengan memudarkan kedutan atau garis-garis halus dan memelihara kulit. Antioksida juga mampu menjaga kulit daripada dirosakkan oleh cahaya UV matahari dan mencegah sunburn.

Meskipun antioksidan belum terbukti boleh menyembuhkan sebarang penyakit atau keadaan, kajian telah membuktikan bahawa antioksidan berperanan besar dalam mencegah penyakit terutamanya :

  • Kanser
  • Penyakit kardiovaskular
  • Kegagalan fungsi imun
  • Kataraks
  • Alzheimer's

Antara vitamin Shaklee yang mengandungi antioksidan adalah:

1) Vitamin E



2) Vitamin C


4) VIVIX


5) Energy Tea Mix (Cinch)


Hubungi untuk konsultasi percuma & maklumat lanjut: 
--------------------------------------------------- 
Elda Malissa 
✿Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1063253 ] 
✎ PM : https://www.facebook.com/messages/healthybetteryou 
✆ Contact No | :016 303 1954 @ 0163031954 
✍ Blog: http://lovethepreciouslife.blogspot.com/ 
COD : Sekitar Sg. Petani, Seberang Jaya dan Permatang Pauh. 


** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **

**Kos penghantaran adalah RM10 untuk Semenanjung Malaysia dan RM20 untuk SABAH & SARAWAK. 

** Setelah anda membeli menerusi online, boleh lah menghubungi saya untuk mengetahui cara makan suplemen yang sesuai atau juga boleh lihat pada Jadual Makan di atas :) 

** Atau jika anda ingin menikmati diskaun sehingga 25%, boleh lah mendaftar sebagai ahli shaklee :) Baca sini (link) keistimewaan menjadi ahli :)


No comments:

Post a Comment