Wednesday, October 08, 2014

Kepentingan Suplemen Dalam Kehidupan

Kepentingan Suplemen Dalam Kehidupan



Assalamualaikum..

Apabila anda ingin mengamalkan pengambilan suplemen atau makanan tambahan, terlebih dahulu anda perlu ketahui maksud dan fungsinya yang sebenar kepada tubuh. Suplemen merupakan makanan tambahan bukannya sebagai makanan gantian kepada pemakanan seharian sebagaimana tanggapan individu selama ini.


Kenapa pengambilan supplemen penting

Suplemen sebenarnya adalah makanan tambahan dan bukan ubat! Ramai orang salah faham mengenai maksud kata suplemen. Tapi, kalau cakap dengan orang kampung dan tunjukkan suplemen, mesti dikatakannya ubat. Haha. Kalau bentuk pil jer, memang digelar ubat! Takpalah, itu term yang mereka faham. Asalkan kita dapat sampaikan konsep dan fungsi sebenar suplemen ni.

Sebelum kita berkata tentang pengambilan suplemen untuk melengkapkan nutrisi bagi tubuh kita, lebih elok kita ketahui dahulu kenapa perlu kita amalkan makanan seimbang dan berkhasiat. 


“Badan kita sememangnya memerlukan vitamin dan mineral sebagai tambahan untuk memastikan ia bergerak aktif, seperti vitamin C, bagus untuk kulit serta vitamin E, asid amino, zink dan sebagainya.
‘‘Makanan tambahan seperti itu yang kita perlukan dan diambil setiap hari untuk memestikan kulit cantik dan gebu. Cara pengambilan adalah bergantung kepada pengguna. Sama ada melalui minuman atau kapsul," 

~Rose Hanizan Mat Hassan. Pakar pemakanan dari Hospital Pakar Perdana KPJ, Kelantan


Mengapa perlu mengambil makanan seimbang dan berkhasiat?


1. Makanan membekalkan tenaga yang diperlukan tubuh untuk menjalankan aktiviti seharian.
2. Membantu memberikan ketahanan badan bagi mengelakkan jangkitan penyakit.
3. Membantu memberikan ketahanan badan supaya sembuh daripada luka/penyakit.
4. Untuk membina sel-sel badan serta tumbesaran yang sempurna
5. Untuk perkembangan otak yang sihat dan cerdas.Mengapa supplemen penting? 



Dalam aktiviti seharian, kita menjalankan bermacam-macam aktiviti, kadang sempat makan, kadang tak sempat. Kalau makan pun, kita lebih cenderung kepada keenakan rasa dan rembat mana sempat sahaja. Berapa ramai sahaja yang betul-betul perhatikan makanan kita tu dan mengambil kira jumlah kalori, protein, karbohidrat yang patut kita amalkan sehari? Rasa-rasanya terlalu sedikit. Dietitian pun rasanya tak se'cerewet' itu ketika makan, semua dia 'tibai' juga :D 

In fact,  semasa memasak pun banyak hasiat dan nutrisi yang terhilang dek kerana suhu yang tinggi, contohnya protein akan hilang bila dimasak melebihi suhu yang sepatutnya. Kadang untuk dapatkan vitamin seharian itu pun agak sukar dilaksanakan.

Di sinilah pentingnya kita mengamalkan suplemen. Pengambilan suplemen membantu melengkapi nutrisi yang sukar kita dapat dari pengambilan makanan kita seharian. contohnya, keperluan kalsium untuk tubuh kita. Tubuh memerlukan sekurang-kurangnya 1000 mg kalsium sehari untuk memelihara tulang yang sihat. Tahukah anda berapa gelas susu anda perlu minum untuk mendapatkan 1000 mg kalsium?

1000 mg kalsium adalah bersamaan dengan 4 gelas susu atau 80 biji badam!

Mengamalkan pengambilan konsisten suplemen adalah sangat disyorkan kepada kita. Tapi, awas! Pastikan suplemen yang kita ambil adalah selamat. 


‘Kandungan nutrisi dalam setiap makanan tambahan yang diambil juga penting untuk diketahui dan perlu dipastikan ia m
ematuhi piawaian Recommended Nutrient Intake (RNI) Malaysia 2005."

Jadi, di sini saya syorkan produk Shaklee. 

Kenapa?



Sebab produk Shaklee adalah bersifat semulajadi, mudah diserap oleh tubuh dan selamat dan berkesan dannnnnn yang paling penting adalah halal!






“Antara tip untuk memilih makanan tambahan ialah pastikan keadaan kesihatan betul-betul memerlukan suplemen tersebut."
“Di samping jika tubuh benar-benar memerlukan makanan tambahan lebih digalakkan untuk memilih suplemen yang terhasil daripada bahan-bahan organik dan semula jadi yang tiada tambahan bahan kimia selain halal."
~Rose Hanizan Mat Hassan. Pakar pemakanan dari Hospital Pakar Perdana KPJ, Kelantan

Dapatkan suplemen Shaklee anda dengan saya hari ini :)

SELAMAT | BERKESAN | SEMULAJADI

Hubungi untuk konsultasi percuma & maklumat lanjut: 
 --------------------------------------------------- 
 Elda Malissa 
 ✿Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1063253 ] 
 ✎ PM : https://www.facebook.com/messages/healthybetteryou 
 ✆ Contact No | :016 303 1954 @ 0163031954 
 ✍ Blog: http://lovethepreciouslife.blogspot.com/ 
 COD : Sekitar Sg. Petani, Seberang Jaya dan Permatang Pauh. 

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **

**Kos penghantaran adalah RM10 untuk Semenanjung Malaysia dan RM20 untuk SABAH & SARAWAK. 

** Setelah anda membeli menerusi online, boleh lah menghubungi saya untuk mengetahui cara makan suplemen yang sesuai atau juga boleh lihat pada Jadual Makan di atas :) 

** Atau jika anda ingin menikmati diskaun sehingga 25%, boleh lah mendaftar sebagai ahli shaklee :) Baca sini (link) keistimewaan menjadi ahli :) 


No comments:

Post a Comment