Saturday, September 13, 2014

Kenali Kaitan Lendir Serviks Dan Kesuburan Wanita

Assalamualaikum..
Hari ini majlis pertunangan adik ipar perempuan saya. Semua bakal meninggalkan kami dah. Huhu. Adik ipar lelaki akan berkahwin minggu hadapan. Semoga majlis dan segala urusan mereka dipermudahkan Allah. Amin..
Setiap pasangan yang telah berkahwin, pastinya mengimpikan kehadiran cahaya mata penyeri hidup, bukan? Bukan semua pasangan bernasib baik dengan mudah sahaja hamil. Sesetengah pasangan perlu memerhati tanda-tanda yang mereka sedang subur untuk persenyawaan ovum dan sperma berlaku.  
Salah satu cara untuk mengetahui waktu subur wanita adalah dengan mengetahui ciri-ciri lendir serviks yang dihasilkan dari persekitaran pangkal rahim. Seseorang wanita selalunya amat peka pada perubahan lendiran yang keluar ini. Lendir serviks ini selain dapat digunakan untuk menjangka waktu subur atau pwnghasilan ovum berlaku, ianya juga sebenarnya mempunyai peranan lain seperti : 
1) membantu sperma untuk bergerak lebih mudah dan pantas menuju ke uterus untuk bercantum dengan telur (ovum).
2) memberikan persekitaran yang baik bagi sperma untuk bertahan hidup lebih lama dalam rahim selain memberikan nutrisi kepada sperma.
Bagaimana anda mengenali ciri-ciri lendir serviks yang menandakan anda sedang dalam fasa subur dan seterusnya meningkatkan peluang untuk hamil?
(Sumber gambar : Blog Dr. Hamid Arshat)


Ciri-ciri lendir yang dihasilkan pada hari penetasan telur atau ovulasi adalah jernih dan banyak. Apabila dipegang di antara dua jari dan ia boleh dijalurkan tanpa putus, seperti dalam gambar di atas. Warnanya adalah seperti putih telur. Ketika ini juga suhu BBT akan menurun, menandakan ovulasi. Ini lah waktu terbaik untuk mengadakan hubungan dengan suami.

Lendir yang cair dan jernih adalah sangat penting untuk membantu sperma menembusinya dan berenang lebih laju menuju ke rahim. Dipercayai ketika sperma menembusinya lendir jernih ink, mereka memperolehi daya 'capacitance' atau kemampuan untuk bercantum dengan telur (ovum).

Kenapa penting untuk mengetahui waktu subur wanita dan mengenali ciri-ciri lendir serviks ini jika anda ingin berusaha untuk hamil? Ini kerana, beberapa hari selepas penetasan telur terjadi, lendir ini akan bertukar menjadi pekat dan keladak. Ini akan menyukarkan sperma-sperma untuk menembusinya menuju ke rahim. 

Di sini saya perkenalkan GLA Complex Shaklee yang terbaik dalam meningkatkan kesuburan dan peluang hamil bagi wanita. Di antara fungsi GLA Complex yang membantu dalam tingkatkan peluang hamil ialah membantu menghasilkan cecair serviks yang subur & berkualiti dan membolehkan sperma untuk hidup di dalam rahim sehingga 5 hari! Jadi, walaupun hubungan kelamin berlaku bukan pada hari ovulasi, peluang masih ada sehingga hari ke-5!


Jika anda mempunyai waktu kitaran haid yang tetap, namun masih gagal untuk hamil setelah berkahwin lebih dari 6 bulan, anda dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor. 

SET KESUBURAN SHAKLEE
Di dalam Shaklee, terdapat set kesuburan yang sangat popular zaman moden ni. Ramai pasangan di Malaysia telah berjaya mendapatkan cahaya mata (anak) setelah berikhtiar dengan Set Kesuburan Shaklee. 



1) Vitamin C - bagi lelaki, vitamin C mencegah penggumpalan sperma dan menjadikannya lebih bergerak aktif (sangat disarankan kepada perokok). Bagi wanita pula, ia membantu mengawal kesimbangan hormon, menguatkan sistem imunisasi dan meningkatkan kesuburan. 

2) Vitalea - untuk memastikan keperluan 12 vitamin dan 7 galian dipenuhi. Rata2 pengambilan makanan seharian kita tidak dapat memenuhi keperluan ini atas banyak sebab dan kekangan.Dan uniknya Vitalea @ multivitamin shaklee kerana ianya mengandungi iron formula yang sangat penting bagi tubuh.
3) B Complex – paling penting untuk elak kemurungan (anti-stress) & menstabilkan hormon. Uniknya vitamin b shaklee kerana ianya turut mengandungi Folic acid dan Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon.
4) Vit E - membantu meningkatkan hormon seks baik lelaki mahupun wanita. Uniknya vitamin E shaklee kerana turut mengandungi silenium manakala vitamin E kebanyakkan di pasaran adalah dijual berasingan dengan silenium. Ia juga sangat bagus untuk jantung tetapi waktu yang sama ia boleh meningkatkan pengeluaran hormon seks testosteron.
5) GLA Complex - membantu mengatasi masalah haid tidak teratur dan membantu menghasilkan cecair serviks yang subur & berkualiti.
6) Alfalfa Complex - membantu mengatasi rasa “sakit ketika bersama”, membantu atasi masalah keputihan, haid yang tidak teratur, senggugut dan membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti kacip fatimah).
Sumber :
http://hamidarshat6.blogspot.com/2011/03/lendir-cervix-dan-kesuburan.html
http://www.wishingbaby.com/lendir-serviks-dan-kesuburan-apa-tandanya-lendir-serviks-kita-kurang/


Hubungi untuk konsultasi percuma & maklumat lanjut: 
--------------------------------------------------- 
 Elda Malissa 
 ✿Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1063253 ] 
 ✎ PM : https://www.facebook.com/messages/healthybetteryou 
 ✆ Contact No | :016 303 1954 @ 0163031954 
 ✍ Blog: http://lovethepreciouslife.blogspot.com/ 
 COD : Sekitar Sg. Petani, Seberang Jaya dan Permatang Pauh. 

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **

**Kos penghantaran adalah RM10 untuk Semenanjung Malaysia dan RM20 untuk SABAH & SARAWAK. 

** Setelah anda membeli menerusi online, boleh lah menghubungi saya untuk mengetahui cara makan suplemen yang sesuai atau juga boleh lihat pada Jadual Makan di atas :) 

** Atau jika anda ingin menikmati diskaun sehingga 25%, boleh lah mendaftar sebagai ahli shaklee :) Baca sini (link) keistimewaan menjadi ahli :) 


No comments:

Post a Comment