Tuesday, September 09, 2014

Obesiti Punca Tidak Subur

Assalamualaikum.

Hari ini mari berbicara mengenai Kegemukan atau obesiti menyebabkan ketidaksuburan baik lelaki mahupun wanita. 



Kita sedia maklum bahawa obesiti atau berat berlebihan akan menyebabkan sesorang mudah diserang penyakit. Obesiti - PCOS - masalah haid - ketidaksuburan berkait rapat antara satu sama lain. Masalah obesiti menjadi punca kepada terjadinya kejadian PCOS, lalu mengganggu perjalanan atau kitaran haid seorang wanita. Apabila haid tidak teratur, maka lebih sukar untuk menentukan kiraan waktu subur jika ingin hamil.

Bilakah seseorang itu dikatakan obesiti? Seseorang itu dikategorikan obesiti apabila BMI (body mass index) melebihi 25. Angka BMI 30 adalah terlalu obes. Pertambahan lemak di bawah kulit atau dalam perut menyebabkan paras estrogen meningkat dan mengganggu proses ovulasi dari berlaku.

Jadi di sini kita dapat lihat, usaha untuk meningkatkan kesuburan bagi penghidap PCOS atau wanita yang mempunyai berat badan berlebihan adalah dengan menurunkan berat badannya ke bawah BMI 25. Oleh itu, adalah sangat digalakkan untuk wanita obesiti yang ingin hamil untuk berusaha diet dan menurunkan berat badan.


Terdapat banyak program menurunkan berat badan yang boleh disertai. Selain itu boleh meminta pandangan pakar pemakanan dan pakar fitness. Jika anda seorang yang sibuk, boleh lah mencuba Set Kurus Shaklee ini. Dijamin berkesan, selamat dan semulajadi. InsyaAllah.


Program menurunkan berat dengan Shaklee melalui 3 konsep mudah.
Bakar
Omega dan lecithin berfungsi untuk membakar dan menghalang pembentukan lemak dalam badan.
Buang
Alfalfa dan Herb-lax berfungsi mengangkut lemak-lemak yang telah dibakar keluar dari dalam badan melalui sistem perkumuhan.
Bina
ESP dan Cinch Mix Shake merupakan sumber protein yang membina dan memperkemaskan otot untuk bentuk badan yang lebih cantik dan kulit tidak menggeleber. Ianya juga memberi rasa kenyang yang lebih lama.

Jika anda seorang yang obesiti dan dalam masa yang sama berusaha untuk hamil, adalah sangat digalakkan dan ditekankan untuk wajib menurunkan berat badan kepada berat ideal.

Sumber: 
http://obgyndrsuhaimi.blogspot.com/2012/04/doktor-saya-telah-berkahwin-selama-satu.html
http://hamidarshat6.blogspot.com/2011/04/pcos-sukar-dirawat.html


Hubungi untuk konsultasi percuma & maklumat lanjut: --------------------------------------------------- Elda Malissa ✿Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1063253 ] ✎ PM : https://www.facebook.com/messages/healthybetteryou ✆ Contact No | :016 303 1954 @ 0163031954 ✍ Blog: http://lovethepreciouslife.blogspot.com/ COD : Sekitar Sg. Petani, Seberang Jaya dan Permatang Pauh.

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **

**Kos penghantaran adalah RM10 untuk Semenanjung Malaysia dan RM20 untuk SABAH & SARAWAK.

** Setelah anda membeli menerusi online, boleh lah menghubungi saya untuk mengetahui cara makan suplemen yang sesuai atau juga boleh lihat pada Jadual Makan di atas :)

** Atau jika anda ingin menikmati diskaun sehingga 25%, boleh lah mendaftar sebagai ahli shaklee :) Baca sini (link) keistimewaan menjadi ahli :)

No comments:

Post a Comment