Friday, September 19, 2014

Kesan Tabiat Merokok Terhadap Kesuburan. Vivix Vitamin Berhenti Merokok!

Kesan Tabiat Merokok Terhadap Kesuburan. Vivix Vitamin Berhenti Merokok!


Assalamualaikum semua.
Saya sendiri memang sangat tidak senang dengan asap rokok atau bau rokok. Alhamdulillah, Allah jodohkan saya dengan suami yang bukan perokok. Adik lelaki ipar pun tak merokok. Bapa mertua bekas perokok tegar, dah berhenti lebih 4 tahun dah. Alhamdulillah. 

Saya pasti, semua dah sedia maklum bahawa rokok boleh menjejaskan kesihatan kita. Kalau tak, takkan kerajaan beria nak buat iklan berhenti merokok, dan mencetak gambar-gambar bahaya dan kesan akibat daripada tabiat merokok pada kotak rokok, kan? Tapi, yang peliknya, masyarakat kita masih terlalu ramai yang merokok! 


Merokok sememangnya membawa pelbagai kesan buruk pada tahap kesihatan seorang perokok dan juga orang sekelilingnya! Tapi hari ini saya nak berkongsi kesan tabiat merokok ini kepada tahap kesuburan wanita dan juga lelaki.


Kesan Tabiat Merokok Pada Kesuburan Lelaki 



Kajian terbaru yang diketuai Profesor Madya Lani Burkman dari Jabatan Ginekologi dan Obstetrik, American State University mendapati perokok tegar yang merokok sekurang-kurangnya empat batang rokok sehari selama dua tahun, diaktakan 75 peratus kurang subur berbanding dengan bukan perokok!
Secara umumnya, rokok memberi kesan negatif terhadap kesihatan seksual lelaki melalui empat cara iaitu:

1) Mengurangkan kadar ejakulasi.
Asap rokok selain merosakkan sperma, ianya juga mempengaruhi sistem saraf, hormon dan vaskular. Ketiga-tiga sistem ini bekerja bersama dengan tisu otot untuk mengekalkan ereksi. Kesan dari racun rokok terhadap sistem ini, kadar ejakulasi akan berkurangan dan menyukarkan sperma berkualiti untuk dihasilkan.

2) Merendahkan bilangan sperma.
Racun dari asap rokok memberi kesan jangka masa panjang di mana ianya boleh menyebabkan kerosakan kekal pada sel yang bertanggungjawab untuk menghasilkan sperma. Akibatnya, sperma adalah semakin kurang dapat dihasilkan.

3) Mengubah bentuk sperma kepada tidak normal.
“Asap rokok juga boleh mengubah bentuk sperma. Pada umumnya lelaki subur mesti mempunyai sekurang-kurangnya 20 juta sperma dalam setiap mililiter air mani dan daripada jumlah ini hanya 15 peratus mempunyai bentuk normal dan boleh berenang aktif untuk sampai ke telur. Bagi perokok, jumlah ini jauh lebih rendah dan
tidak cukup untuk membuatkan pasangan mengandung. 
~ Ketua Pakar Embriologi, Pusat Kesuburan Konsep, Yee Siew Yin

4) Melambatkan pergerakan sperma.
“Pada keadaan biasa, sperma mengambil masa dua hingga tiga hari untuk sampai ke telur, tetapi asap rokok melambatkan pergerakan sperma yang menyebabkan ia terpaksa berenang antara empat hingga lima hari". 
~ Ketua Pakar Embriologi, Pusat Kesuburan Konsep, Yee Siew Yin


Kesan Tabiat Merokok Pada Kesuburan Wanita



Asap rokok sebenarnya lebih merbahaya kepada orang sekeliling yang bukan perokok. Asap rokok yang dihidu oleh bukan perokok dua kali ganda kandungan tar dan lima kali ganda karbon monoksida berbanding dengan 4,000 bahan kimia yang akan masuk ke paru-paru perokok.

Kesan akibat tadi tabiat merokok terhadap wanita atau isteri adalah:

1) Memberi kesan kepada sel ovari isteri. 
Sel ovari akan cepat mati dan menyebabkan saiz ovari mengecut jika terus menerus terdedah pada asap rokok.

2) Telur @ ovum tidak berkualiti.
Kesan daripada ovari yang mengecut, telur yang dihasilka  adalah kurang berkualiti atau lebih teruk boleh menghentikan penghasilan telur atau menopaus. 

3) Risiko pada bayi jika hamil.
Asap rokok memberi risiko kepada kelahiran anak hang tidak normal, menyebabkan keguguran, kelahiran bayi yang tidak cukup berat dan kematian bayi di dalam kandungan!

PERHATIAN kepada suami-suami yang perokok dan yang sayang pada isteri-isteri anda, sila berhenti merokok mulai hari ini juga! Memang ada yang berjaya mendapatkan zuriat walaupun perokok tegar, tetapi kesan jangka masa panjang kita tak tahu.

Vitamin atau ubat untuk berhenti merokok


Dalam Shaklee, terdapat produk yang sangat hebat boleh membantu anda meninggalkan rokok selamanya, iaitu VIVIX!

VIVIX ni dah berjaya membantu ramai perokok tegar meninggalkan tabiat buruk ini dan mengatasi ketagihan, malah ada yang berjaya mendapatkan zuriat selepas mengambil VIVIX.










Hubungi untuk konsultasi percuma & maklumat lanjut: 
--------------------------------------------------- 
 Elda Malissa 
 ✿Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1063253 ] 
 ✎ PM : https://www.facebook.com/messages/healthybetteryou 
 ✆ Contact No | :016 303 1954 @ 0163031954 
 ✍ Blog: http://lovethepreciouslife.blogspot.com/ 
 COD : Sekitar Sg. Petani, Seberang Jaya dan Permatang Pauh. 

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **

**Kos penghantaran adalah RM10 untuk Semenanjung Malaysia dan RM20 untuk SABAH & SARAWAK.

** Setelah anda membeli menerusi online, boleh lah menghubungi saya untuk mengetahui cara makan suplemen yang sesuai atau juga boleh lihat pada Jadual Makan di atas :)

** Atau jika anda ingin menikmati diskaun sehingga 25%, boleh lah mendaftar sebagai ahli shaklee :) Baca sini (link) keistimewaan menjadi ahli :)

No comments:

Post a Comment