Friday, September 26, 2014

Supplemen : Perlukah Ianya Diamalkan? Vitamin Asas Perlu Untuk Diamalkan

Assalamualaikum..


Mari berbincang mengenai kepentingan mengamalkan makanan tambahan atau supplemen di zaman yang serba moden sekarang ini. Adakah ianya harus atau wajib untuk diamalkan? Jika anda seorang yang sangat mementingkan kesihatan, anda wajib untuk mengambil supplemen. Keadaan bumi tempat kita tinggal sekarang ini sudah semakin tercemar, baik air, begitu juga udara. Radikal bebas akibat daripada aktiviti harian akan merosakkan sel-sel dalam badan dan memudahkan kita mendapat penyakit.

Tetapi kita sering dimomokkan dengan kesan-kesan negatif dan bahaya akibat pengambilan vitamin. Tapi, pernahkah anda membuat research lebih dan sekurang-kurangnya memikirkan lojik kenapa boleh dan tidak boleh mengambil supplemen? Ya, pengambilan vitamin jangka masa panjang adalah memudaratkan kesihatan, jika anda mengambil supplemen yang tidak bersifat organik tetapi jenis sintetik. Sebab itu saya mencadangkan pengambilan supplemen vitamin Shaklee. :) Bukan biased sebab saya pengedar Shaklee, tetapi kerana ianya terbukti selamat.  (Baca : perbezaan vitamin semulajadi dan sintetik)

Memetik perkongsian oleh Prof. Dr. Muhaya di TV9 dalam rancangan Nasi Lemak Kopi 'O'.

"Mereka yang berumur lingkungan 20-40 tahun perlu mengambil supplemen walaupun mereka fikir telah mengambil makanan yg seimbang. Kesannya mereka akan dapati selepas umur 40 tahun."

"Antara barang branded dan supplemen, lebih baik memilih untuk membeli supplemen. Kerana barang branded hanya nampak di luaran sahaja. Tetapi supplemen yg anda amalkan akan memberi kesan kepeda tubuh badan anda. Iaitu kesihatan."
"Jangan asyik nak kejar kekayaan, tapi utamakan lah juga kesihatan. Jika tidak, selepas umur 40 tahun nanti, tak mustahil anda akan habiskan kekayaan anda untuk mencari kesihatan."

Banyak sangat supplemen yang ada dalam rangkaian pelbagai produk kesihatan. Jadi, vitamin apa yang perlu kita amalkan? Saya senaraikan di bawah vitamin yang wajib atau vitamin asas yang perlu kita ambil untuk menguatkan sistem tubuh melawan penyakit.

1. Multivitamin.

Multivitamin memastikan kita mendapat kesemua nutrisi perlu yang sukar kita dapat kesemuanya daripada diet atau menu pemakanan harian kita. Jika anda sememangnya menjaga diet seperti yang dicadangkan dalam piramid makanan, mungkin anda tak perlu 'bother' untuk mengambil multivitamin. Tetapi, masih digalakkan untuk mengambilnya untuk ekstra perlindungan terhadap penyakit.

2. Vitamin C
Vitamin C adalah antioksidan yang melawan radikal bebas, dan meningkatkan sistem imunisasi badan. Vitamin C adalah vitamin larut air dan tidak bokeh disimpan dalam badan. Vitamin C perlu sentiasa ada di dalam badan dan perlu direcharged setiap 6 jam kerana ianya digunakan dengan sangat cepat dan dibuang dari dalam badan.

3. Vitamin D
Sumber terbaik Vitamin D adalah dari cahaya matahari pada waktu pagi. Berjemur selama 15-20 minit setiap hari untuk mendapatkan vitamin D. Vutamin D memelighara anda daripada penyakit kanser dan meningkatkan imunisasi.

4. Zinc
Zinc adalah komponen penting daripada 3000 enzim yang diperlukan untuk memulihkan luka, mengekalkan kesuburan, membantu menghasilkan sel-sel barum tingkatkan imun sistem dan memelihara daripadaradikal bebas.

5. SELENIUM (200-250MCG) per day with morning or noon meal
Again due to destructive farming practices, overuse of pesticides and not letting the soil rest, over two thirds of the world's soil is selenium deficient and not fit for growing crops. Selenium is a vital and necessary mineral and is almost totally devoid from the human diet because of modern farming methods.
Selenium should be taken daily along with Zinc which greatly increases the effectives and immune boosting capabilities of both. 2-3 Brazil nuts contain approx 200mcg of selenium, so this is an excellent natural whole food source of selenium along with yeast, whole grains, and seafood.
6. VITAMIN B Complex (50-100mg)
The vitamin B complex refers to all of the known essential water-soluble vitamins except for vitamin C. These include thiamine (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), niacin (vitamin B3), pantothenic acid (vitamin B5), pyridoxine (vitamin B6), biotin, folic acid and the cobalamins (vitamin B12).
Vitamin B complex provides potent anti-oxidant protection to the body and particularly to the cells of the brain and central nervous system. Since they are part of a family of vitamins which function best as a team they should all be taken together instead of separately.
Adults should take 50-100mg per day of each of the B vitamins except for B12 which should not exceed 1mg per day. Various dosages of the B vitamins may be taken for specific purposes. For example, niacin can be taken at 2-3 grams per day to lower cholesterol or treat schizophrenia. 500mg of vitamin B5 can be taken to increase mental and physical stamina.


Hubungi untuk konsultasi percuma & maklumat lanjut: 
---------------------------------------------------
 Elda Malissa
 ✿Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1063253 ]
 ✎ PM : https://www.facebook.com/messages/healthybetteryou
 ✆ Contact No | :016 303 1954 @ 0163031954
 ✍ Blog: http://lovethepreciouslife.blogspot.com/
 COD : Sekitar Sg. Petani, Seberang Jaya dan Permatang Pauh.

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **

**Kos penghantaran adalah RM10 untuk Semenanjung Malaysia dan RM20 untuk SABAH & SARAWAK.

** Setelah anda membeli menerusi online, boleh lah menghubungi saya untuk mengetahui cara makan suplemen yang sesuai atau juga boleh lihat pada Jadual Makan di atas :)

** Atau jika anda ingin menikmati diskaun sehingga 25%, boleh lah mendaftar sebagai ahli shaklee :) Baca sini (link) keistimewaan menjadi ahli :

No comments:

Post a Comment