Monday, September 01, 2014

Nutrisi Perlu Untuk Menghasilkan Sperma Yang Sihat

Assalamualaikum..


Sebelum ini saya ada kongsikan entry  mengenai tanda-tanda lelaki subur. Tidak seperti wanita yang mengeluarkan sel telur (ovum) setiap bulan, lelaki menghasilkan sperma segar stiap hari. Secara logiknya, lelaki yang sihat memiliki sperma yang berkualiti. Sperma yang sihat lebih aktif dan akan bertahan lama di dalam rahim. 



Di entry ini saya ingin kongsikan 5 nutrisi yang harus ada di dalam menu makan anda setia hari agar dapat menghasilkan sperma sihat setiap hari. InsyaAllah. 


Nutrisi Perlu Untuk Menghasilkan Sperma Yang Sihat.



1. Zinc atau zat besi
Hormon seks yang paling penting yang menentukan pengeluaran sperma ialah testosteron, dan zink adalah nutrisi yang membantu merangsang pelepasan testosteron. Sejumlah lelaki yang didiagnosis mempunyai jumlah sperma yang rendah biasanya mengalami kekurangan zat besi. Jadi, untuk meningkatkan penghasilan sperma yang sihat dan berkualiti, ambillah makanan yang mengandungi banyak zat besi seperti tiram, labu, daging kambing biri-biri, dan ketam untuk mendapatkan tambahan booster terhadap nutrisi penting ini. Atau anda boleh mencuba Zinc Complex dari Shaklee.



2. Asid amino
Asis amino adalah senyawa utama yang bersatu bersama untuk membentuk molekul protein, dan senyawa ini penting dalam berbagai fungsi organ tubuh. Meningkatkan asid amino dalam diet anda dapat membantu meningkatkan volume ejakulasi. Asid amino banyak didapati dalam makanan seperti makh kekacang, kismis, telur, beras merah, dan makanan kaya protein lainnya. 


3. Selenium
Selenium adalah mineral yang sangat penting untuk kesuburan lelaki. Ini kerana ia membantu menguatkan dan menyihatkan sperma. Selenium berfungsi mencegah oksidasi pada ekor sperma yang menyebabkannya putus lebih awal. Selenium juga mampu meningkatkan penghasilan dan pergerakan sperma yang lebih aktif. Selenium boleh didapati dari kacang Brazil, makanan laut, cendawan dan bijirin. Selenium juga terdapat dalam Vitamin E Shaklee



4. Antioksidan 
Antioksidan adalah satu-satunya super nutrisi yang dapat mengeliminasi radikal bebas dalam tubuh. Amat digalakkan untuk mengambil buah-buahan yang kaya akan vitamin C dan folat seperti buah beri, jeruk, paprika, dan kubis karena dapat mencegah kerosakan DNA hingga 20%. Makanan ini meningkatkan kualiti sperma yang sihat khususnya pada lelaki berusia lewat 40-an.




5. Omega-3 (DHA)

Amalkan lebih banyak lemak ikan seperti ikan salmon dan tuna di dalam pengambilan makanan seharian. Ini kerana makanan ini mengandung kandungan tinggi omega-3 - terutama DHA - yang sangat penting dalam menghasilkan sperma sihat. Jika kekurangan DHA, sperma matang sukar terbentuk dan mengakibatkan ketidaksuburan. Asid lemak omega-3 boleh didapati pada flaxseed (biji rami), canola, dan kenari. Dapatkan Omega Guard shaklee yanb dihasilkan dari minyak ikan terbaik di dunia. 


Ingin mendapatkan supplemen terbaik dari Shaklee untuk meningkatkan kesuburan dan kualiti sperma yang sihat, hubungi saya seperti maklumat di bawah.





Hubungi untuk konsultasi percuma & maklumat lanjut: 
--------------------------------------------------- 
 Elda Malissa 
 ✿Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1063253 ] 
 ✆ Contact No | :016 303 1954 @ 0163031954 
 COD : Sekitar Sg. Petani, Seberang Jaya dan Permatang Pauh. 

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **

**Kos penghantaran adalah RM10 untuk Semenanjung Malaysia dan RM20 untuk SABAH & SARAWAK. 
** Setelah anda membeli menerusi online, boleh lah menghubungi saya untuk mengetahui cara makan suplemen yang sesuai atau juga boleh lihat pada Jadual Makan di atas :) 
** Atau jika anda ingin menikmati diskaun sehingga 25%, boleh lah mendaftar sebagai ahli shaklee :) Baca sini (link) keistimewaan menjadi ahli :)


No comments:

Post a Comment